Robna marka i cena presudne u kupovini bele tehnike za kupce u Srbiji

20. Februar 2021.

Prosečan srpski potrošač belu tehniku bira pre svega po imenu proizvođača i ceni – pokazalo je istraživanje o navikama u kupovini bele tehnike i poznavanju štedljivih uređaja sprovedeno u okviru projekta Evropske unije (EU) „EU za označavanje energetske efikasnosti i eko-dizajn proizvoda“.

Prilikom kupovine električnih uređaja presudan uticaj na kupce u Srbiji imaju robna marka (za 33% ispitanika) i cena uređaja (30% bi kupilo najjeftiniji uređaj). Niska potrošnja struje najvažniji faktor je za 13% anketiranih građana, a za 6% to je mogućnost kupovine uređaja na rate. Tehničku specifikaciju nevezano za energetsku efikasnost razmotrio je svaki dvadeseti ispitanik, a njih 4% kaže da je na njihov izbor najviše uticala preporuka prodavca. Građani Srbije u najvećem procentu slučajeva ne planiraju da u narednom periodu uređaje u domaćinstvu zamene novim, energetski efikasnijim. 

Čak 77% ispitanika zna šta znači termin „energetska efikasnost“. Od ukupnog broja ispitanih, 66% razume oznake o energetskoj kategoriji na električnim uređajima koje koriste, dok 68% građana zna da je uređaj efikasniji ukoliko je njegova energetska efikasnost ocenjena zelenom bojom.

Gotovo polovina ispitanika u domaćinstvima širom Srbije pojam energetske efikasnosti povezuje sa uštedom električne energije (49%). Sa ublažavanjem klimatskih promena ovaj termin povezuje 18% ispitanih, a 12% sa smanjenjem računa za struju.


Većina građana (66%) oznake za energetsku klasu (A+++, A++, A+, A, B, C, D) razume kao informaciju o potrošnji električne energije; jedan deo njih smatra je to informacija o kvalitetu uređaja (17%), dok 12% ispitanih ne zna šta ove kategorije označavaju. 


Većina ispitanika, kako u domaćinstvima, tako i u prodavnicama bele tehnike, zna da su uređaji čija je energetska efikasnost označena zelenom bojom energetski efikasni (78% anketiranih u prodavnicama bele tehnike i 68% ispitanika u domaćinstvima). Jedna četvrtina ispitanika u domaćinstvima i jedna petina onih koji su anketirani u prodavnicama bele tehnike nije mogla da proceni da li su energetski efikasniji uređaji označeni crvenom ili zelenom bojom. 

Najveći deo građana Srbije smatra da njihov lični angažman može u maloj meri doprineti energetskoj efikasnosti (68%), dok samo jedna četvrtina anketiranih veruje da njihovo domaćinstvo u velikoj meri može doprineti energetskoj efikasnosti. Pesimizam po pitanju odnosa ličnog angažmana i doprinosa energetskoj efikasnosti prisutan je kod osoba starijih od 60 godina - penzionera, građana s nižim stepenom obrazovanja, kao i kod mladih ispitanika uzrasta 18 do 29 godina, učenika i studenata.


Kako bi se građani Srbije u što većoj meri upoznali s dugoročnim dobitima korišćenja štedljivih uređaja i značenjem energetskih oznaka, projekat „EU za označavanje energetske efikasnosti i eko-dizajn proizvoda“ predviđa kampanju podizanja svesti građana o energetskom označavanju, kojoj će kao polazna osnova poslužiti upravo ovo istraživanje.

Primena novih propisa o energetskom označavanju i eko-dizajnu doneće značajne novčane uštede potrošačima, koje će, zavisno od aparata, odnosno bele tehnike koju kupuju, biti vrlo brzo vidljive na računima za struju i vodu.